Julkaistu Forum24-paikallislehdessä 25.9.2018
Istuva hallitus (kesk, kok, ps/sin) asetti kansallisessa energia- ja ilmastostrategiassa (2016) tavoitteen liikenteen päästöjen vähentämisestä. Tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Tavoite on kova.
Kunnianhimoisen tavoitteen saavuttaminen vaatii nopeita toimia Euroopan vanhimman autokannan päivittämiseksi sekä polttoaineiden korvaamiseksi uusiutuvilla ja vähäpäästöisemmillä polttoaineilla. Tämän lisäksi liikenteen energiankulutusta on saatava supistettua, sillä nykyistä kulutusta ei voi uusiutuvilla energiamuodoilla kokonaan korvata.
Käytännössä tämä tulee tarkoittamaan yksityisautoilun vähentämistä – tavalla tai toisella – ja sen korvaamista vähäpäästöisemmillä kulkutavoilla. Joukkoliikenne, kävely ja pyöräily tulevat saamaan nykyistä merkittävästi vahvemman aseman etenkin suurten kaupunkiseutujen, kuten Oulun seudun, liikennejärjestelmässä.
Liikenteessä tultanee siirtymään perinteisestä itsepalvelusta liikennepalvelujen markkinoille. Liikenne palveluna (Mobility as a Service, MaaS) tulee ajattelutapana mullistamaan suomalaisten liikkumisen. Uusi taksilaki on vasta alkua. Tulevaisuudessa henkilöautomatkat hoidetaan yhteiskäyttö- ja leasing-autoilla. Tulevaisuudessa harva omistaa oman auton.
”Suunnitteilla on laajamittainen baanaverkko, ja ensi kesänä Oulun kadut valtaa kaupunkipyöräjärjestelmä.”
Kulkutapojen välinen vallankumous tulee näkymään kaupunki- ja liikennesuunnittelussa. Oulu on ottanut tässä jo ensimmäiset askeleet esimerkiksi päivittämällä auto- ja pyöräpysäköintiä koskevan sääntelyn. Kaupunkiseuduista parhaiten tulevat pärjäämään ne, joissa vähäpäästöisellä liikenteellä on vahva asema ja jotka ovat katsoneet avoimesti ja vastuullisesti tulevaisuuteen.
Oululla on perinteisenä pyöräilykaupunkina etulyöntiasema ottaa liikenteen murros vastaan. Oulussa pyöräverkkoon on panostettu 60-luvulta lähtien. Pyöräteitä onkin jo noin 800 kilometriä – neljä metriä joka ikistä oululaista kohden.
Panostuksia joukkoliikenteeseen, kävelyyn ja pyöräilyyn kuitenkin tarvitaan kiihtyvällä tahdilla. Linnanmaan baana ja Pakkahuoneenkadun pyöräkatu ovat vasta alkua. Suunnitteilla on laajamittainen baanaverkko, ja ensi kesänä Oulun kadut valtaa kaupunkipyöräjärjestelmä. Myös joukkoliikenteeseen on luvassa palvelutason parannusta ja lisäeuroja.
Niilo Heinonen, Oulun kaupunginvaltuuston ja yhdyskuntalautakunnan jäsen (kok.)