Kaiken ei pidä olla kaupan

Julkaistu Kalevassa 16.10.2019 Oulun Lyseon lukio on odottanut vuosikausia perusteellista peruskorjausta. Rakennustekniset, terveydelliset, työsuojelulliset ja toiminnalliset syyt ovat puoltaneet rakennuksen peruskorjausta jo pitkään, mutta poliittisten päättäjien viivytyksen takia hanke ei ole edennyt. Eikä se ole sattumaa. Osa päättäjistä olisi nimittäin valmis lakkauttamaan Lyseon ja myymään sen rakennukset. Lakkautusehdostuksia on tehty lähinnä poliittiselta keskikentältä ja vasemmalta …

Lue lisää

Palkansaajien työn verotusta ei ole varaa kiristää

Julkaistu Kalevassa 26.9. Kalevassa (22.9.) käsiteltiin Oulun kaupungin ensi vuoden budjetin valmistelua sekä valtuustoryhmien puheenjohtajien näkemyksiä talouden tasapainottamisesta. Haastatelluista vain Jarmo Husso (kok.) tyrmäsi yksiselitteisesti kunnallisveron eli palkansaajien työn verotuksen kiristämisen. Pirjo Sirviö (sd.) ja Anne Snellman (sin.) väläyttivät kunnallisveroon jopa kokonaisen 1,0 prosenttiyksikön korotusta, vasemmiston Mikko Raudaskoski enintään 0,5 prosenttiyksikön. Janne Hakkarainen (vihr.) ja …

Lue lisää

Uudistetaan sosiaali- ja terveyspalvelut kaupunkien pohjalta

Julkaistu Kalevassa 15.3. Sipilän hallituksen sosiaali- ja terveyspalvelujen ja valtion aluehallinnon uudistus kaatui vaalikauden loppumetreillä. Keskeinen syy uudistuksen kaatumiseen oli sen laajuus. Sosiaali- ja terveyspalvelujen lisäksi oltiin luomassa täysin uutta maakuntahallintoa sekä uudistamassa valtion aluehallintoa laajemmin kuin koskaan aiemmin. Seuraavalla hallituskaudella on syytä luopua maakuntauudistuksesta ja keskittyä sote-palvelujen uudistamiseen. Sosiaali- ja terveyspalvelut on uudistettava kaupunkien …

Lue lisää

Liikenteen päästöjä vähennettävä kaupunkiseuduilla

Julkaistu Kalevassa 25.2.2019 Ilmastonmuutoksen pysäyttäminen vaatii merkittäviä päästövähennyksiä. Tämän allekirjoittaa jo lähes jokainen suomalainen. On päivänselvää, että mikään päästöjä tuottava sektori ei voi jatkaa nykyisellään. Myös viime päivinä puhuttaneen liikenteen on osallistuttava ilmastotalkoisiin, sillä se tuottaa noin neljänneksen Suomen kasvihuonepäästöistä. Henkilöautoliikenteen osuus kotimaan liikenteen päästöistä on noin 50-55 %. Valtioneuvoston energia- ja ilmastostrategiassa todetaan, että …

Lue lisää

Kolumni: Liikenteen ilmastotalkoot

Julkaistu Forum24-paikallislehdessä  25.9.2018 Istuva hallitus (kesk, kok, ps/sin) asetti kansallisessa energia- ja ilmastostrategiassa (2016) tavoitteen liikenteen päästöjen vähentämisestä. Tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Tavoite on kova. Kunnianhimoisen tavoitteen saavuttaminen vaatii nopeita toimia Euroopan vanhimman autokannan päivittämiseksi sekä polttoaineiden korvaamiseksi uusiutuvilla ja vähäpäästöisemmillä polttoaineilla. Tämän lisäksi liikenteen energiankulutusta on saatava …

Lue lisää